Ontwikkeling op verschillende gebieden
Rowena vertelt je in deel 1 van ouder aan het woord hoe zij bij de keuze voor De Trimaran is gekomen en waarom ze zo blij is met onze school. Heb je die gemist? In dit interview vertelt Rowena haar ervaring met de Kanjertraining, de talentenmiddag en de ondersteuning die wij bieden aan leerlingen. Lees snel verder.
Ieder kind is een kanjerDe Kanjertraining is een lesmethode die zich vooral richt op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Het mooie aan deze training is dat die zich niet alleen op de leerlingen richt, de training nemen ze als het ware ‘mee naar huis’. We vroegen Rowena wat zij hier thuis van merkt: ‘’Vooral het pettenverhaal, de motor en de benzine. Wat vaak wordt aangehaald is het stukje vertrouwen. Dat is de basis, vertrouwen in jezelf en een ander. Ik vind het mooi dat mijn zoons dit op school meekrijgen. De oefeningen die ze op school doen, vertellen ze vaak thuis over. Daarnaast is voor ouders een kanjertraining informatieavond georganiseerd. Hier waren ook leerkrachten bij, waardoor ik echt het gevoel krijg dat we het samen doen.
''Misschien herkennen andere ouders dit: soms heb ik het gevoel dat ik heel streng ben geweest. Uit de Kanjertraining heb ik meegenomen dat kinderen het soms nodig hebben dat ik de 'leiderschapspet' opzet. Dat is dan op dat moment, in die situatie nodig. Daarna kan ik die ‘strenge’ pet afzetten en gewoon mama zijn en gezellig een kopje thee drinken of leuk spelen. Die twee kunnen naast elkaar bestaan.''
Ontdek je talentDe Trimaran organiseert talentenmiddagen om kinderen inzicht te geven in verschillende activiteiten, hobby’s en talenten. ‘’Een leuk en leerzaam initiatief. Zo ontdekken Gijs en Jibbe wat ze leuk vinden en wat niet. Ook leren ze een waardevolle les: dat er meer talenten zijn dan alleen goed kunnen leren/studeren.
‘’De sportmiddagen zijn vergelijkbaar met de talentenmiddagen. Sport en beweging is gezond en zo ze maken kennis met verschillende sporten.’’
Of er nog andere lesmethoden zijn die Rowena waardeert? Rowena: ‘’Verder vind ik het goed dat ze met thema’s werken waar ze meer over leren en ook het groepsdoorbrekend werken is top. Mijn jongste, Gijs, zit in groep 3, maar leest mee in groep 4. Op de Trimaran kijken ze echt naar zijn niveau wat er mogelijk is.
Iedere leerling is zijn of haar eigen persoonRowena: ‘’Er is veel betrokkenheid, ook is er ondersteuning mogelijk. Een voorbeeld hiervan is het ondersteuningsteam (OT). Samen kijken wij hoe onze jongens het doen en of ze goed meekomen in de klas. Toch ligt de grootste nadruk op wat zij nodig hebben om zichzelf te kunnen zijn, zodat zij tevreden, blije leerlingen zijn. Dit geeft Mischa en mij het gevoel dat er gekeken wordt naar mogelijkheden in plaats van belemmeringen. Ieder kind heeft zijn of haar eigen uitdagingen binnen een schooldag en daar is op De Trimaran oog en aandacht voor. Dit vind ik heel sterk en is voor mij echt een pluspunt van De Trimaran.
‘’Ieder kind heeft zijn of haar eigen uitdagingen binnen een schooldag en daar is op De Trimaran oog en aandacht voor.’’
Het niet zo standaard 10 minutengesprekOp De Trimaran vullen wij de 10 minutengesprekken net even anders in. Niet de leerkracht, maar jouw zoon of dochter vertelt je over zijn voortgang. Rowena: ‘’Het rapportfolio vind ik een goed concept. In plaats van een ‘normaal’ oudergesprek vertellen mijn kinderen zelf waar ze mee bezig zijn geweest en wat ze hebben geleerd. Vol enthousiasme hoor ik waarin ze zijn gegroeid en waar ze trots op zijn. Echt een gesprek met mijn kinderen.’’
Benaderbare juffenAls iets belangrijk is, is het dat je makkelijk op de juf of meester van jouw kinderen afstapt wanneer je een vraag hebt. ‘’Het contact met de leerkrachten is heel goed. Dagelijks zie ik de juffen en meesters bij de deur staan. Heb ik een vraag, of is er iets aan de hand, dan kan ik dat meteen bespreken. Daarnaast werkt De Trimaran met de app Kwieb, dat maakt het contact nóg makkelijker. De app werkt twee kanten op, dus de juf kan ons een berichtje sturen, maar wij ook aan haar.’’ Daar blijft het niet bij. Ook sturen we via de app meldingen over studiedagen, een samenvatting van de dag bij bepaalde activiteiten (bijv. tijdens de Koningsspelen of het paasontbijt) en is het mogelijk om meerdere juffen een bericht te sturen over een bepaald topic.
‘’De Trimaran laat haar leerlingen in hun waarde. Iedereen werkt hieraan mee; kind, ouder, juf/IB’er en directie. Iedereen heeft hetzelfde doel, we werken echt samen om het beste uit onze kinderen te halen.‘’
Ontmoet RowenaRowena Dijkstra is 35 jaar en komt oorspronkelijk uit Limburg. Veertien jaar geleden verhuisde ze voor de liefde naar Den Helder. Ze is getrouwd met Mischa. Hij is militair bij de Marine, zij werkt als verpleegkundige. Samen zijn zij de trotse ouders van twee zoons: Gijs (6) en Jibbe (9). Gijs zit nu in groep drie, Jibbe in groep zes.
Benieuwd naar Rowena haar ervaring met het uitzoeken van een school? Die lees je hier. Ervaar je het liever zelf?
|
Laatste nieuws |
Agenda |